Mån 3 Aug 2015....

Projektet startar med paket öppning.. Efter jobbet så skall bilen upp på pallbockar och garaget rensas upp. Planerat är att kompisen Thomas kommer i morgon så tömmer vi bränsle tanken å tar ned den..mm..

Tis 4/8
Tank och ett gäng rör å slangar är nere. Jobbigare än jag trodde å dyrare pga att tanken läcker/svettas friskt mellan tankhalvorna! Kan någon förklara varför det är 5 anslutningar till tanken? Helt obegripigt!  Måste redas ut innan jag fortsätter.. Får höra med Björn på camaroskroten om detta. Får bli en några inköpsdagar nu samt att jag inser att det kommer att bli dyrare och ta längre tid än vad jag trodde. 2 gubbar a 4 timmar tog det här momentet...å ca 5000:- dyrare än beräknat. Undrar om man har råd att riva vidare i 44 års och 34 ägares gamla skit...

Ons 5/8
Hämtat ny tank och beställt ny tankarmatur av Björn på Camaroskroten 031-87 77 27. Han redde även ut vad alla anslutningar är till för...Avluftning av tanken för att tillmötesgå Carlifonska regler. Nu vet jag precis hur jag skall fortsätta med det momentet i alla fall. Tanken får väl pulverlackeras i ngn cool kulör. . Armaturen är hemma om 10dgr.
Bränsletanken kommer att bli speciell.. Pulverlackeringgubbarna å jag tjötade nog i 1h om hur man kunde göra.. Helt rätt ställe då en av killarna har en muskelbil med sting.. Vi pratar polisonger, yrkesstolhet och kompetens mm. Vänta ngn vecka så lägger jag upp en bild. Thomas.. kanske matchar jag dig på tankfronten iaf  :-) 
Dagen avslutades med att frugan meddelade att hon står för bränsletankinköpet!! Supertack lilla du..!!  Det räddade mig ekonomiskt denna månaden. Fortsätter morgondagen med montering av grejjer i motorrummet. Det finns att göra innan tanken anländer. 

Tors 6/8  Montering av spjällhus .... Ett riktigt stökigt moment pga att jag vill ha lustgasplattan på samt fullflödande luftfilter samt 1 cm frigång mot insidan av huven. Den fästvinkeln som medföljde för gaswire och kickdown var bara att glömma! Svinkumpig mot den jag hade. Tog i både i insug och kraftigt i luftfiltret. Dessutom hade EFI huset ngt lägre mått mellan filter och insug vilket innebar att luftfiltrets undre, extremt negativt offestade profil, fick bearbetas med vinkelslip samt att luftfilterringen åxå fick berbetas med samma verktyg en smula. Alla ingående detaljer fick av och åter monteras ca 8 ggr innan det verkar lira. Detta innebär att luftflödesmotståndet mot spjällhuset är minimalt samt att jag har monterat lustgasplattan mellan hus å insug. Vilket i sin tur innebär att om jag uppraderar firmwaren i Efi systemet till "fullsize HP" så kan jag applicera lustgas i 2 steg, tex 50 hp + 100hp med separata förusättningar... Typ om ettan är i och spjället är öppet till tex 90% eller mer så öppnas end steg ett. Och om tvåan eller trean är i och om spjället är öpper till 85% eller mer så öppnas även steg två... Efi:t sköter då om bränsletillskottet automatisk via Holley systemett!!, Upp till default 600Hp, med tryckhöjning ända upp till 700Hp. Galet bra eller hur..? Orkar fn inte ta foton på detta.. 3h tog det i alla fall. Motorn kommer att kedjas fast pga allt vridmoment.  I Morgon så monteras databoxen å regulatorn.. Go natt gubbar..

7/8 Jobbade sent å sedan drack jag för många öl...

Lör 8/8  Monterade ECU:n och Bränsletryckregulatorn. skall plocka bort tankbanden i helgen för att blästra dem på Mån, sedan skall dom bort till pulverlackeraren på Tisdag. Har nog ett rör till mellan tank å gamla bränslepumpen som borde demonteras åxå. Kanske sliter ned det im.

Sönd 9/8 Lossa tankbanden å skrapa rent dom. Blästras im å pulverlackas under veckan.

Mån10/8 Blästrade tankbanden 

Tis 11/8 Lämmnade in tankbanden till Guson i Majorna. Victor min son kom hem och vi diskuterade hur vi skall lösa problemet med att det går typ 10 kablar till batteriets plus pol å sex till minus. Han klippte  till en alu plåt på 12*13cm där vi monterade några anslutningslister, ett relä, från biltema och sedan förklarade han att han kunde 3D printa ut ett lock i svart PVC plast. I locket kunde han sedan laserskära in "Xtremebird.se" som han sedan fyller med genomskinlig plast som han i sin tur underbelyser via en liten CPU å ledlist med rött ljus där det  med 5 sek mellanrum "rinner fram " ett blått ljus under 1 sek. Längs alla sidorna printar han in brott anvisningar/förtunningar i godsväggarna så Jag var som helst kan få in flexibla kabelslangar...
Detta kan bli hur Coolt som helst.. Video film kommer..Jag lovar!!

Ons 12/8 I dag hämtar jag Tankarmaturen med tillbehör hos Camaroskroten. Sedan kopplar jag in en ny tankmätare som jag har haft liggande ett tag från Hova. Den får sitta där min gamla bredbandslamda mätare satt. Efter kalibrering så visar den både digitalt och analogt med hög noggrannhet bränslenivån.
Är det någon som är sugen på ett bredbandslamda kit så hör av er.. Sonen kom över med en 3D printad prototyp av locket och vi gick igenom vilka modifieringar som borde utföras.

Tors-Mån 13/8-17/8 Blev inte mycket gjort.. Bara kopplat in div kablar i den nya förgreningsdosan å anskaffat nya polskor samt ny batterifrånskiljare.. Så den delen börjar bli klar.

18/7 Sonen kom ut med det slutgiltliga utprintade locket för elplintplattan. Kopplade in bränsleslangar i motorrummet å skickade ner tur å retur inder bilen. I morgon förbereder jag en skyddslang från motorrummet till tanken med kablage för pump, givare å ett par till i reserv.

19/8 Förhandstittade på tanken...Såg okey ut, saknas dock ett lager med klarlack...Skall vara klart tills i morgon.

20-23/8 Det blev ingen tank.. Dock monterade Jag och Thomas upp bränsleslangar , pump å filter. Hoppas att jag kan hämta tanken Mån-Tis.

24/8 Hämtade tanken ...Dyr men snygg! 2.500:- för tanken, 1200:-för armaturen med packningar å 3500:-för lackeringen samt 29.900:- för sprutet.. Kostar på att ligga påtopp!

25/8 Monterade tanken. Provtryckte/körde  bränslesystemet i en minut..: UA. Inget läckage och minimalt porlande ljud i tanken vid returen. Bytte en skavskadad bromsslang på vänster sida .Får holla koll på den forsättningsvis.Beställde en 0-100psi bränsletrycksgivare från Stefan Gustavsson. Känns bra att ha koll på trycket framför allt för framtida lustgasövningar.

27/8 Startade upp maskineriet. Enabla learning å sänkte vartalet till 600 rpm så började systemet fungera
Tar ledigt im och pysslar med att riva ut resterna av den gamla bredbandslamdan och monterar in den nya Bränsemängsmätaren och förbereder för Hällersåkersträffen på Lördag, skall bli skitkul!!

Härmed är detta projekt slut och det blir inga mer inlägg här nu.Case closed!

Tanken uppe o trycktestad. Allt lirar svinbra!
Tanken uppe o trycktestad. Allt lirar svinbra!
Fältlackad i bilens kulörer med amerika stuk...
Fältlackad i bilens kulörer med amerika stuk...
Tankmätare, Kalibrerad och testad mot den nya armaturen.
Tankmätare, Kalibrerad och testad mot den nya armaturen.
3D renderad bild på locket. Hålen för bokstäverna kommer att "Pluggas med en negativ fräst akrylplasbit som blir belyst med  Röd/Blå led strip där varje diod är adresserbar. Detta styrs av en liten CPU så man får en cool ljuseffekt
3D renderad bild på locket. Hålen för bokstäverna kommer att "Pluggas med en negativ fräst akrylplasbit som blir belyst med Röd/Blå led strip där varje diod är adresserbar. Detta styrs av en liten CPU så man får en cool ljuseffekt
Ytterligare en klisterlapp...
Ytterligare en klisterlapp...
Tryckregulator och ECU på plats.
Tryckregulator och ECU på plats.
Efter viss moddning av luftfiltrets bottenplåt  så ramla det på plats.
Efter viss moddning av luftfiltrets bottenplåt så ramla det på plats.
Spjällhhus på plats..dock med special fäste för gas och kickdown wire
Spjällhhus på plats..dock med special fäste för gas och kickdown wire
Thomas tank.. Får se hur  min blir..
Thomas tank.. Får se hur min blir..
Ett ormbo av skitslangar å rör. Allt ink tank är oanvändbart.
Ett ormbo av skitslangar å rör. Allt ink tank är oanvändbart.
2+2+1anslutning till tanken...Varför? Detta måste jag ju förstås redas ut innan montering.
2+2+1anslutning till tanken...Varför? Detta måste jag ju förstås redas ut innan montering.
Ready to rock...
Ready to rock...