loading...

Showroom för min Pontiac Firebird -71

Lämna gärna en kommentar...

24/7 Sommaren är här.. Bilen går som en dröm. Kan det bli bättre!

25/5 Efter en provkörning av bilen så visade det sig att:
- Effekten har ökat i motorn..reält!
- Chassit är som en go-kart.
- Bromsarna fram tar jämt.
- Kupevärmaren är användbar.
- Inga oljepölar under bilen.
Dock har EFI systemet lite svårt att låsa in tomgångsvarvet, men det får Jag fixa under sommaren..

23/5 Uppstart av motor. Inga läckage såväl externa som interna. Skitskönt! Nu skall nog inget utom möjlgtvis vädret sätta stopp för Thomas och min 100mils resa till ToR Uppsala i helgen. Muskelbilsträff står på agendan.

6/3 Rådde bot på chassiflexet genom att tillverka ståldistanser som svetsades fast för 4 subframebussningar.

1/3 Insuget blästrat och lackerat. Nytt PCV gummi monterat. Oljepumpen inshimsad. Det fick bli 0.005 black + 0.002 red, Totalt 0,008" packning mellan boosterplate och kamkåpa. Dettta gav ett lite mer en kännbart spel. Spelet skall vara 0,002-0,003" tum. Glappet kommer att öka när motorn blir varm. Är det för lite så sliter man kamaxeldrevet vid kall motor å blir det för mycket så faller oljetrycket för mycket vid varm motor. TA1704 shimskit användes.

29/2 Fick bla. hem nytt kamlager från TA...Felbeställt såklart..Satan!!  Beställde nytt + vattenpump + oljefilterhållare + kamkedja med drev ifrån V8center kommer V9. Denna veckan shimsar jag in oljepumpen mm. Plenumväggen frästes ned 30mm + en ren 1/2" adapterplatta isf fogger plattan, ger 42mm fritt för spridaringarna i spjällhuset. Detta borde ge mer pulver på lägre och mellan varv.

7/2 -16
Skall ut till garaget å bara... Brukar mynna ut i kostnader och komplexitet. Såväl denna gång. Värmepaketet skulle in.. Å det kom in. Sedan skulle stötstängerna bytas ut vilket resulterade i att jag ville kolla närmare på ytorna på kamaxlen. Vilket resulterade i hjärtklappning när jag insåg vilket skick det var på främre kamlagret samt hur nednötta stängerna var efter att ha haft -44gr tändning på sig ett par år innan jag köpte de... SATAN vad jobbigt det kan bli. Tillverkning av utdrivningsverktyg + nya TA lager + oil primer tool 1200:- å 2 veckor till..

27/1 Mycket av prylarna har hemkommit. Insug och kamkåpa är hos bågenfelt för mekanisk bearbetning,

Plenumväggen skall fräsas ned typ 20mm så att spridarbilden inte skall påverkas så mycket.. Skall enl uppgift på holleyforum / efi göra ca 20-30 hästar. Eventuellt så hivar jag in en distansplatta mellan spjällhus och insug på 1/2 tum åxå. Kamkåpan måste bearbetas så packboxen för vevaxeln landar på sin plats. Provmonterade lite snabbt oljepumpsdreven i kåpan å det var riktigt mycket bättre mao tajtare i alla spel och ledder, bådar gott inför inshimsning om ngn vecka.

Värmepaketet monteras ihop på bänk.. Tycker det blir kanonbra. Se bilder..

30/12 Beställde ny fläkt motor + kåpa + värmecell +  packningsats till hela monteringsarbetet, av Dalhems samt Rostfria bultar och ett knippe shimspackningar från V8center.

27/12 Snyggade till den nyligen inköpte servopumpen med fästen. Blästring och lack gör underverk!

20/12
Sonen Victor hälpte till och rev ned/fram värme paketet. Fläktmotorn går trögt och cellpaketet läcker.. Får kolla med Björn..

18/12 Monterade Dual synk fördelare på Thomas -68.. Uppstart någon gång i mellandagarna kanske. Bra övning för att förstå hur Holleys EFI program fungerar!

17/12 Beställde en hastighetsmätare som går ton i ton med övriga mätare. Det fick även bli  en GPS speedometer sender åxå.

15/12
Lessnade på det värdelösa fästet till styrservopumpen och letade upp ett nytt som är avsett för Buick 455, dock satt det på en pump och dom ville inte dela på det... 1800:-  på V8center.se
Kamkedja å vattenpump behövs inte bytas.
Beställning gick iväg till Dalhems
Det blev inga TA delar utan en timingkåpa tillverkad av Proform istället. Ryktet gör gällande att dom snott TA's gjutning rakt av!
Kåpa+packningar+Servicesats till hastighetswire utgången på vxl lådan + ett nytt drev då det gamla var tvärslut och orsakade kraftigt läckage hela tiden.

2/12 Rivet ned fronten på motorn..
Följande delar borde köpas in:

Hov leverantör: TA-Performance

                        
TA 1110-455SS    Bolt set, stainless steel       
TA 1340                Distributor clamp down, billet  
TA 1533A             Timing Valve Cover              
TA 1522                Timing Chain, set                   
TA 1701-455         Gasket set                        
TA 1740                Gasket glue                       
TA 1537HP            Water Pump, HP                   
TA 1535B              Bypass House              

In alles 1111 USD...  Här får läggas upp en plan för hur detta skall finansieras.    



19/11 Följande skall göras i vinter;
Få bilen tät! Nya packningar i vxl lådans hastighetsmätarvire uttag samt ny kamkedjekåpa med tillhörande vattenpump å oljefilterhållare. Dessutom måste även värmepaketet bytas pga läckage. Blir väl en 10.000:- operation när det väl blir klart iom att det är en Buick morot...

5/9 Alla prylar har kommit och är monterade. Trycket på bränsletrycksregulatorn fick justeras från 33psi till 43psi. Nu har dett blivit fart i grejjerna..Skitkul..åsså var sommaren slut..mindre kul.

1/9 Beställer tänkabelsats av norrland, Jörgen på Dalhems beställer nytt fördelarlock och rotor samt tändstift som han avser att kompensera mig med...Tackar vi för. Beställer även en tryckgivare till sprutet av Brillko.


30/8 Under crusingen så märks det att motorn bara går på 7 cyl..Vid enstaka stunder på 8..
Ut med stiften och kollar. cyl 3 svinblött, dock blinkar strobolampan!. Sprettar upp tändstiftgummit. Där är det bränt. Sprettar upp sista biten av tändkablen (mot stiftet). Då visar det sig att kolfiberstråna är bortbrända de sista ca 25mm!!

29/8 Bilträff i Hällingsjö mellan 10-16.00 sedan gemensam crusing till avenyn.. Ska bli skitkul.

28/8 Kättning monterad mellan topplock och bärarm på vänster sida för att få ordning på allt vridmoment...Fungerar UA!

27/8 Sprutet installerat å klart..Fungerar UA!

25/8 Arbetet med sprutkonverteringen är till 90% klart. Kvarstår lite el och givar pyssel. Allt det stökiga å jobbiga är klart. Tack Thomas för hjälpen!!

3/8 Teminator kittet kom i dag... Den historien får en egen sida.. Klicka här!

22/7 Min vän Thomas kom över med sin förgasare så vi satte på den istället...
Men innan det så kolla vi kompet i alla cylindrarna först 11.3-12.0 Kg på alla och ventilerna hade ju klarat sig..Gött!
Testkörde efteråt...Bluddret var kvar!! Besvikelsefaktorn var galet hög. In med skitbilen i garaget igen. Skruvar upp fördelarlocket för att dubbelkolla saker å ting.. Då såg Thomas att en skruv hade lossat. Den låg emot en av kablarna till pickup sensorn och hade inte på något sätt fysiskt skadat kabeln. Vacumklockans funktion vet jag var ok fastän skruven lossat. Vi satte den på sitt rätta ställe och åkte ut med bilen igen. Felet var då borta.
Hur är det möjligt..Någon som vet? Lämna en kommentar!!!!! 
Har åxå bestämt mig att köpa ett Holley Terminator EFI kit av Stefan på Billkro racing. Det kommer inom ett par veckor. 

20/7 Värre än någonsin.. AFR värde på mellan 15-20 i helgen!! = ett stift uppbränt. Hoppas ventilerna klarat sig. 
Dubbelkollar timingen igen; 8-36grader och stabil. River ut gasaren igen och ultrarljudstvättar den i vecka. Passa på att göra ett komptest samtidigt. Det var utrastökigt att få ut munstyckerna...Gänglåsning tydligen..Förvånar mig inte om jag köper Holley EFI å trycker i/på. Banken sade ja så får vi se vilket pris Stefan kan trolla fram..

15/7 Strömprob monterades på primärsidan på MSD spolen. Pulserna studerades med oscilloscope  under körning av en elektronik ingengör. Alla pulser var jämmna å fina och låg på ca 7.5 Ampere = enl MSD spec. Inga missade pulser kunde noteras i samband med bluddret.Testade spolen:  0.7 Ohm på primär sidan och 5.5K Ohm på sekundär..= spolen antagligen ok åxå. Tändningen hade uppenbarligheten inget att göra med bluddret. Satte på orginalluftfiltret och bluddret minskade tyckte jag  jag ytterligare. Byte till en annan edelbruck 750 görs i nästa vecka, så får vi se om det försvinner eller ändar karraktär. Nu går den i alla fall såpass ok så att jag kör ned till wheels and wings. GÖTT!!!

11/7 Nix, det var inget fel på förgasaren..eller så var jag inte på det.. Bytte tänspolen å kabeln mellan tänspole å fördelare... Nix, ingen skillnad blöddret fortsätter. Allt pekar nu på att Msd ready to run fördelaren ger för lite energi eller missar pulser till tändspolen. Uppenbarligen så är det lika lätt att hitta detta fel som om att försöka få in senap i röven på en vildkatt med en glasspinne... Pissröv åxå vad dyrt det kommer att bli.  Väntar på att Thomas får på sitt terminatorsystem på plats  så lånar jag hans förgasare och helt eliminerar detta problem. Sen blir det nog ett snack med Stefan Gustavsson, Terminatormannen, så får han råda mig till vilka bitar jag skall investera i så att jag i framtiden skall lätt kunna med äran i behåll uppgradera till Holley Terminator. 

2/7 Bågenfelt fixade nytt luft/flugfilter...på 24h a' 200:- Galet proffsigt! Sedan gick färden mot gamla vänner i Töxcksfors. Problemet var att så fort jag började resan så bluddrade bilen ngt bedrövligt, skit samma,, jag åkte upp på vist å förlust. 55 mil å 1.28 i bränsleförbrukning! Väl hemma så rev jag ner stift å förgasare i jakt på felet. Nog hittade jag felet (tror jag) har inte testkört ordentligt ännu men en av flottörnålarna kärvade så det huset var nog tämligen tomt. Räddningen blev Norrlands Custom som hade stift+filter å needle kit till edelbrock hemma. Vad ger ni mig för det! Inom 19h så låg grejerna i brevlådan och nu sitter skiten på plats. 1dl 2-takt olja på 80 liter i tanken borde väl förhindra samma problem igen hoppas jag. Räknar med provkörning im så får vi se..Nästa helg blir det västkustrundan med start i Rabbaldshede. Hoppas på väder. Dessutom så har jag installerat ett 110Ah batteri+skiljerelä å 1800w 220v converter i skuffen så nu har jag en helt galen sony blåtand yberstereo i baksätet med ljusorgel. Jaja Jag vet att jag å konstig man det bjuder Jag på. Ljudtrycket är milt laxerande i alla fall. Å helgen efter den så är det Wheels and Wings i Falkenberg. Hoppas vid gud att skiten håller ihop å vädret är drägligt. Over and out
Ps Tack alla ni i Töxcks som tog väl hand om mig. Jag kan inte nog säga hur vänliga ni alla är..Ds

2/6 Sjukt kall inledning av sommaren..HURR.
Köpte ett nytt batteri pga att det inte höll laddningen.
Undrar om det blir Nossebro i helgen? Regnar nog bort.

24/5 Säsongen är inledd. Tjolöholm Classic Cars är avklarad och det var mycket trevligt.
Temperaturen i växellådan är mycket bättre nu.

6/5 Växellådan går för kall.. Kopplar in den till ordinarie kylare ist. Får se om det lirar bättre senare ikväll.

26/4 Baklamporna är färdigombyggda. Garagedammet avtvättat samt testkörning avklarad. Känner mig skapligt nöjd..

25/4 Motorn uppstartad. Kylarelektroniken är injusterad och det fungerar oroväckande bra! Växellådan läcker inte ännu... Å ena bakljusamaturen på plats å det blev SKITBRA... Tjoleholm here we come..

22/4 Kylaren är på plats med gummimatta i nederkant samt övre och undre fästen monterade. Fyllde upp systemet och det verkar tätt. Monterat elektronikmodulen och är nästan klar med inkopplingen. Hällde på växellådsolja så att nivån är över trågkanten i alla fall.. Framtiden får utvisa om skiten är tät. Återstår igentligen bara att slutföra ledkonverteringen i bakljusamaturerna och installera ledanpassat blinkrelä. Provbrummning med kyltvattentemp justering är nu nära förestående.

10/3 Thomas var här och vi brottades med att riva ned tråget på växellådan i ett försök att få skiten tätt. Nu får det torka sedan får vi se om det lyckades.

6/3 Övre kylarfästerna klara.. Bodycote var rätt dyra å hade ingen "kaffekasse" rutin så det blir autosol på dessa åxå. Nu blir det kylarpyssel hela helgen.

5/3 Slangar med tillbehör har inkommit. Självklart hade beställt fel dimension på klämmorna..jaja. Annars blev det uggans bra.

3/3 Röda silikonslangar med extra allt beställdes just. Hoppas det blir äckligt snyggt för det blev äckligt dyrt!

25/2 Bågenfelt & Hellström anlitades igen, nu för tillverkning av de övre kylarfästena. Skall kontakta Bodycote ang eloxering av dessa efteråt.

18/2 800 papper och Autosol räcker inte för krom lyster. Testar 1200 papper i kväll. 
Testade stålull och autosol.. Funkade rätt ok, sänkte ned kylpaketet i motorrummet temporärt. Ser rätt Ok ut tycker jag..

16/2 Lite ljus i höstmörkret innfann sig idag. Fläktkåpan färdig och fasttigad mot kylaren. Den steglösa fläktstyrningen har även den anlänt från Summit.  Nu skall allt högglanspoleras till yberfinish och silikonslangar med tillbehör anskaffas.


29/1 Positionsljus högersida samt LED anpassat blinkrelä har ankommit från Summit Racing. Plasten i posljuset var matt och grumlig antagligen i samband med lackeringen 2009.
Blinkrelät möjligör blinkfuktion utan separat belastningsmotstånd.

28/1 Dumpar den gamla fläktkåpan och fläktarna. Hittade en mekanisk verkstad som antog utmaningen att tillverka en ny fläktkåpa i aluminium till den nya kylen... Bågenfelt.se 
Under tiden så anskaffas vartalsstyrd fläktstyrning från Summit och en högflödande kromad 16" elfläkt. Sedan får det väl kompletteras med nya silikonslangar å klämmor mm. Kommer förhoppningsvis ett se snyggt å propert ut upppolerat och färdigställt.

24/1 Viss skillnad mellan gammal och ny kylare. Den nya har 4 rader med kylkanaler, den gamla 2. Ny skall det tiggas fast nya fästpunkter för fläktkåpa och montering mot chassit. Synd att finishen var dålig, det blir några timmars sliparbete innan reporna är borta.

22/1 Generatorn på plats med ny spänn anordning.

21/1 Beställt en aluminium kylare.

20/1 Beställt en kromad 100A generator och höger sidomarkeringsljus samt ledanpassat blinkrelä.

1/1 Led konvertering av alla yttre lampor förutom huvudbelysning pågor. Pyssligare än vad jag trodde..Bygger om bakarmaturerna med ledtejp och opalspridningslister.

2015.....

11/8 Upp med bakaxeln å i med "knäppolja"
Fick slanga ur 1 dl hypoidolja..Självklart fick jag lite i munnen. Ohygglig smak!
Beställt nytt luftfilter, det gamla tog i chokereglaget. Chokewire monterad.

5/8 Utnyttjar sommaren. Det som står på agendan med bilen är montering av chokewire samt byte av bakväxelolja. Knakar i den rätt mycket när den kommit upp i temp. Bara å öppna upp å kika.
Weels & Wings var hellyckat; Varm sol å iskalla öl. Har även besökt Nääs Slott, Råda Gästgiveri samt Lilla Bommen.

14/7 Monterade Blå led tejp på trösklarna. Tejpen styrs via dimmer. Tycker nog att det blev rätt okey.

11/7 Mycket trevligt arrangemang på Gräfsnäs i går. Änn bättre blev kvällen när jag räknade ut bränsleförbrukningen: 1.34l/mil fastän jag gasa på rejält vid flertalet tillfällen.
Borde hämta hem ett sådant här kitt från TA för att få tyst på en envist tickande som jag dras med. Kanske kompleterat med nya stötstänger.

9/7 YES pumpen är tät. Tryckvakten läcker dock lite men jag köper en ny i dag. Kvällen går nog åt till att byta ut motoroljan så jag blir av med alla vaselin rester i den. Vaselinet är ett måste när man har rivit ned pumpen för att få den att suga igen. Led lister och dimmer monteras i kväll. Veteranbilsträff i Gräfsnäs på Torsdag.

8/7 De sista dagarna har jag brottats med att försöka på oljepumpen att sluta läcka olja. Det blir uppstart i kväll för att se om det sista försöket lyckats. Om inte så blir det nog till att köpa en ny transkåpa på TA-Performance
Focuserar fn på Weels & Wings 18-19 Juli i falkenberg. Bokat boende på Olofsbo camping.

5/7 Monterade rgb diod rör under bilen. Ja jag vet.."Fast & Furius" varning i kubik. Konfar upp det så att det lyser med fast / blått sken.

Juni 2014
28/6 Tycker nog att motorn har tappat för mycket effekt. AFR siffrorna för idle/cruse/wot är hyggliga, kanske lite väl höga. Får ha denna setup under sommaren åsså får det bli insprutning under vintern, kanske eller bestycka om den nästa säsong.

23/6 Monterade edelbock förgasaren..
Nu landade tomgångs AFR på 13.0 ca, Crusing 14.0  Mao mycket bättre. Provkör i morgon så får vi ser hur det lirar. En fördel dock är att jag nu fått ett uttag för portat vacuum vilket innebär en jämnare tomgång.

18/6 Edelbrock 750 1407:a är beställd. Holleyn är designad för att gå superfett, så den får ligga på hyllan för användning på strippen eller så kränger jag den. Var på Vårgårda den 15/6. och kolla på blackrace. Bilder och video på finns under Besökta events

10/6 Packningssatsen anlände och var ej helt komplett. Ett PowerValve saknades.. Det visade sig att båda mina PV var spruckna vilket sannorligt varorsaken till bilens bränsletörst och tokfeta gång, tydligen ett klassisk Holley problem. Express-beställde ett från Norrlands custom..

9/6 Väntar på packningssats, under tiden så kontrolleras bla funktionen i solinoiderna. Om Nitrous ventilen hänger sig så skadas motorn snabbt . Munstyckerna var 0.61/0.55 vilket ger 125hp, hoppla hoppla..! Typ 575HP och kanske typ 1000nm om man så önskar. Holey smokes...

8/6 Tog en provtur för att kontrollera AFR värderna...10.0 till 10.1 = Tokfett!!
Bilen inne för ett tag.. Förgasaren avmonterad.
Det blir inget åka på Vårgårda, packar om gasaren istället och provskjuter lustgasen mm
Positivt däremot är att det gjorde underverk på gnisslet med att dra fast framskärmen i underkant. 90% av allt gnissel är borta!

7/6 5 nya mätare på plats. Se filmen här vid sidan.

6/6 Börjar att förbereda installation av 6 nya mätare, tänkte få tummen ur under helgen.
Lite sugen på att åka till Vårgårda till nästa helg och köra på strippen. Det hade ju varit roligt att få en tid på 0-201m. Dock får det bli utan lustgas då det måste till värmare och manometer, samt flödes och funktions test inför det. Undrar om försäkringen täcker bärgare...? 

3/6 På väg in är även åxå genomskinliga nivåglas å dubbla returfjädrar. Väldigt trevligt på Nääs slott i går. Sladdade upp med frugans pojk, Anton. Pratade en bra stund med grundaren av www.tacs.nu. Han tyckte att bilen var fin förutom motorhuven som enl. honom inte borde vara bestyckad med formula 400 huv... Sedan letade en annan kille å jag efter ett gnissel som vi hittade källan till å som jag åtgärdade i dag genom att skuva fast vänster framskärm i nederkant.
Mao härliga killar och gött väder, kan det bli bättre.

2/6 Efter att ha tankat ca 90l på kanske 14-18 mil de sista veckorna så tror jag mig veta att sannorligt inte är orimligt att förgasaren behöver sig en översyn. Beställt en sats på Ebay. Besöker Nääs Slott i em.

Maj 2014
30/5 Inköp av en uggans robust kylbox.
Frugan stog för halva beloppet.. Härlig fru.
Låstkistan till Vänster dörr har inkommit.
Tråget e inte toktätt..Jag får mjäll på detta Hj-vla läckage!

27/5 Tråget toktätt.. Sladdar upp till råda gästgiveri och fikar med likasinnade. 

26/5 Rev ned tråget på vlx lådan och tätade upp det med silikon pga att det läckte som ett såll. Fyller upp lådan im å hoppas d blir tätt!! Har inte fått låskistan ännu...
Justerade spiralkabeln på rattkolummen så den ej tar i tex blinkersspaken mm. Hoppas på att kunnna besöka barken viking Ons. 18.00- 20.00. Kanske även Råda Gästgiveri på Tis..

22/5 Besikning....Dekra, här i närheten;
Skall du ha pengar innan eller efter du har dömt ut bilen?, inledde jag det med.. Läcker som ett såll vid oljepumpen och växellådan åsså e handbromsen kass se dö..
Ta det lungt så får vi ta en titt på den först.. sa killen. Bromsarna var skit bra sa han och handbromsen är ok. Sen stoppa han in proben i avgasröret och konstaterade att  CO halten var 0.13%... Hur i hela friden har du lyckats med det? Jag har sett miljöbilar med sämre värden.. Inga problem.., har bara stryp ned tomgångsmunstyckena så skiten knappt går, men jag ställer upp dom så fort jag kommer hem igen, svarade jag. Nämde inte att jag hade hällt i dubbel dos TriPak. När vi tittade under bilen så drog jag med fingern på oljepumpen och växellådans tråg och visade med illa dolt förakt upp mitt lätt oljiga finger,och sa Titta va skiten läcker...!
E du go eller.. svarade han då och undrade säker om jag var riktigt navlad.
Va i hela friden är det för motor som sitter i? frågade han. De vågar jag igentligen  inte säga  men om du insisterar så kan det vara en duktigt portad Buick 455 motor med lustgasmatning... Han tittade då på mig å sade; Fan va fräckt..
Summa summarum: Bilen gick igenom med beröm godkänt även med Linelockern som han säkert inte såg. 10 minuter senare när jag hade handlat några öl på bolaget i present till mig så ställde jag mig på gasen så det både tok spann och gick på tvären upp på motet till Söderleden. Det borde jag inte gjort för där stod det 2 polisbilar och utredde en krock mellan 3 bilar och alla inblandade glodde som tokiga på mig. Fick stanna pga rödljus precis vid poliserna och den ena spände ögona i mig för att sekunden senare spricka upp i ett brett leende åsså gav han mig tummen upp å sade; Häftig bil !
Rätt trevlig dag.



19/5 Tjolöholm Classic Car avklarat. Hyggligt väder och publikrekord. Förtvivlat dålig logistik bara. Löjligt långa köer in å ännu längre köer ut. Helt orimligt. Väl hemma så fick jag skämmas med att åla ut genom passagerar dörren pga att låskistan i förardörren sagt upp sig. Ny är på ingång. Borde beställa besiktningstid.

15/5 Fixade de sista 2 tändkablarna. Blev rätt hyggligt. Monterade lite informativ tape på ratten och monterade de sista panelbitarna under rattkolummen. Provstart UA.

13/5 Monterade spiralkabel från ratten. Anslöt den ena knappen, via relä, till signalhornet och den andra till linelockern för frambromsarna. Detta innebär att om jag trampar på bromsen och sedan håller inne knappen så är frambromsarna låsta även jag släpper upp bromsen.
Ett par meter tänkkabel borde ligga i brevlådan i morgon. Bra väder predikteras för Söndagen.

12/5 Började montering av kabelstegarna och nya tändkablar. Tyvärr så mängdade jag fel på längden så det blir till att hämta 2 meter till men det räckte i alla fall  till 1 å 1/2 topp. Satte även på slangspridare på tidigare nämnda slangar.
Resultatet ser ni här till höger... Tycker nog att det blev bra jag.

11/5 
Blev en provkörning på ett par mil med mycket gasa ock bromsa, hua vad besten går bra. hyggligt hög puls när jag kom hem.
Ny skall jag bara koppla in linelocker och signalhorn till ratten tills på Tjolöholm... Nej nu ljög/ glömde jag lite, det får bli nya kromade tändkabelstegar åsså  helt nytt tänkkabelkablage åxå + blå eloxerade slang spridare till vxl låds kylarslangarna. 

9/5 Monterade nya bromsbackar  mm bak på bilen, justerade upp backarna och provbromsade; missljudet borta. Härligt!

6/5 Framvagnen är numera uppshimsad enl alla konstens regler. 7+1 shims på vadera sidan för att få till Camer och Caster, 1800:- på Åby Gummi i Sisjön. Utförligt protokoll ingick!

4/5 Framdäcken är nu monterade. Provkörde till tappen och fyllde upp tanken. Kraftigt missljud vid inbromsning, upp med bilen och gick igenom alla förband. En gänga i spindeln havererade och fick helicoil. Å de kan jag ju säga att det dräller inte av leverantörer av UNF-gänginsatser så det blev en resa till verktygsboden i Borås, sicken härlig affär. Ut och provkörde igen... Missljudet är kvar men det verkar komma från trumbromsarna. River av trummorna och konstaterar att dom är tokslut. Får express beställa cylindrar,backar och monteringssats på måndag. Efterdrog tråget till vxl lådan pga läckage. En av de nya dämparna bak gnisslar, de e ju själve f-n.

April 2014
30/4 Blev i praktiken klar med det mesta pysslet i motorrummet. Motorn startades och vxl lådan fick rätt mäng olja. Allt verkar lira som det skall.
Bilen blev dessutom rengjord, polishad och hårdvaxad.

Idag 28/4 så beställdes nya framdäck 215-60/15 med samma stuk som bakdäcken, samt en tid 6/5, för framvagnsjustering. Har en uppsättning rostfria shims för detta ändamål.  Gliporna mellan huv-skärm-front är tillbaka till normala mått igen å huven går att stänga, gött.

I dag 27/4 så satte jag ned bilen på hjulen igen.
Tråget på vxl lådan sattes nämligen på ett par timmar innan och hör å häpna; inget läckage ännu. Nu hoppas jag att chassit sätter sig hyggligt omgående så huven går att låsa och att gliporna mellan huv-skärm å front blir normala igen. GM F-body är inte känd för att vara rocksolid. Om man inte moddar eländet  på diverse sätt... Vi får se vad som händer längre fram, nu focuserar jag på motorstart snarast.

Kikat lite på Hollye EFI Terminator insprut. Skit att det skall kosta såpass... Det är många som pratar sig lyriska över detta system. Retardar tändningen vid lustgas matning, styr dubbla kyl fläktar. Loggar allt. Lirar ihop med Traction control system. Vi får se till vintern. Det drar med sig en del annat; Ny tank, Ny pump, Ny tryckregulator, Nya rör, Bygga returnsystem..
Fokusera ny på Classic Car för tusan!

Hela bromssystemet är nu färdigluftat. Pedelen är tvärstum...Bådar gott.  Sweeet!
Linelockern är testad UA!
Dämparna bak är antagligen för korta, får kontakta Dalhems för råd. Det löser sig säkert för dom är smidiga att ha att göra med.
Däcken sitter nu på fälgarna.
Vxl Oljekylaren elinkopplad.
Bränsletrycksregulator inkopplad.
Nya bromsslangar vid framok på plats.
Huvudbromscylinder luftad på bänk och sedan monterad. Detta är ett måste annars får man aldrig bort luften.
Ett par mindre rost skador vid trösklarna åtgärdare. Biltema hade rätt vit kulör.

Hua va tiden går, man blir stressad när tempen kommer över +10gr... Sen är det troligtvis så att jag är gift med historiens bästa kvinna. Hon valde nämligen att finansiera mina nya heta BF Goodrich däck. Vad säjs om det!! (å dom va inte billiga)
Det skall naturligtvis inte vara Blå text utan det är bara en vaxartat skydd som tas bort med hett vatten när dom är på plats.

Mars 2014
Thomas kom förbi en stund å så monterade vi stystagen med alla tillbehör. Startmotorn åkte med av bara farten, nu med dubbelisolerat och väldimensionerat kablage. Fräsh jordfläta är ett måste annars så går det rester av startströmmen genom växelväljarwiren så den smälter.

Spänningsatte en av alla nya mätare för att se hur de kommer att se ut..  Visst är dom snygga!

Efter en del pyssel så är de nya bromsoken monterade. Förtvivlat dålig passform så jag fick säkert ta bort 1mm gods här å där på oken men nu sitter dom där... Gött.

Fick hjälp av min vän Thomas med att montera på bärarmar å fjädrar. Visst blev det bra..!

Påbörjat monteringen av framvagnen. En smula trickigt att få på grejerna utan att skada lacken.

Bussningar och spindelleder på plats i bärarmarna.

Februari 2014
Ventilkåpor lackade och härdade i webergrillen.

Framvagnen inlämnad för lackering.

Bromsbitarna hemma. Rysligt trångt att komma år att dra bultarna bakom servoklockan med det gick till slut. Allt på plats bara rörmokeri kvar.

Började riva i bromscylindern. Det straffade sig direkt, allt var tvär rötet och får bytas mot nya bitar...

Januari 2014
Bultar till bärarmarna och subframen samt rostfria shims mm har anlänt från Dalhems.se

Äntligen är bästringen klar. Nu skall alla delar samlas ihop och köras ut till målerifirma. Efter lite snack med min Firebird kompis på denna sida så bestämdes det att delarna får bli cola röda.

Preliminär bokad för Tjolöholms slott den 18/5
Då måste man se proper ut så det blev en sådan här T-Skorta

Tröttnade på hängande reläer och ormbo liknande batteripoler. Beställde en modulär låda med tillbehör  från www.vehicle-wiring-products.eu

Monterat oljekylaren från Mr Tuning. Beställt AN kopplingar från an88.se för att kunna koppla in den till automatlådan. Skippar stålomspunna slangar, förvisso snyggt men dyrt och meningslöst.
Har rivit tråget till lådan. Tråget är sönderdraget så det blir ett nytt... Dock var tråget rent och oljan såg finfin ut.

Beställt följande på Dalhems:
AN8-1/4" rak gänga, oljenipplar för TH350.
Filter + packningar TH350.
C-clips verktyg för dörr.
Krängningshämmar bussningar 1" poly.
Shimssats till övre bärarm.
Tätning vxlförare TH350.
Bultsats till övre bärarmar.
Bultsats framvagn mot kaross.
Genomslagsgummin undre och övre bärarm.

Rivit ned startmotorn med tillbehör pga undermåligt kablage. Ett under att inte bilen brunnit upp.
Rivit ned hydral rören mellan låda och kylare.
Skall byggas om med riktiga AN nipplar och rätt dimesionering med separat nybeställd oljekylare.
Blinkers samt tändlås amatur monterat så nu fungerar blinkers och start via nyckel igen.
Ratten med stång uppe igen.

December 2013
Demonterade bakstötdämparna. Lossade helt utan problem hur det nu gick till. Även dessa var av typen "For dragracing use only!". Däremot letade jag förgäves efter ett vanligt blåsmunstycke för att kunna fylla i lite luft i de nya stötdämparna.
Lånade hem ett gasställ och borrade upp ett hål och svetsade på hylsan för bredbands lamdagivaren.
Beställt och fått 7 st mätare från hova.com, tex en bredbandslamda av denna typ.
Blästringen av framvagnen forsätter. det är krångligare än man tror för blästerskåpet krånglar för gång nr 2 nu. Men vem har bråttom?
Deadline går i Maj för då skall bilen visas på Tjolöholms slott. Dagarna för Powermeet är oxå bokade.

November 2013
Beställt tändlåskontaktdon, spindelleder och styrändar av Americano Enterprices.


Oktober 2013
Bilen vilar nu tryggt på 6 pallbockar.
Pollybussninsset, fram och bak stötdämpare samt Gtech mätare har inkommit.
Framvagnen är nerplockad inför bussnings och dämpar byte. Skrattade gott när jag såg att dämparna var för "Dragrace only, NOT for street use". Karuselltvätt, blästring, målning samt nya spindelleder + yttre styrstagändar återstår. Möjligt är att jag låter pulverlacka bitarna. Saknar fortfarande kontaktstycket för tändningslåset, skall kolla om de här killarna kanske har någon, så ratten och stången får hänga ned en stund till. Får  blåsa in sågkedjeolja i subframen så rosten lungnar ned sig men det verkar inte vara ngn fara än.


September 2013
Beställt spiralkabel från Elfa för att koppla in
ratten.
Beställde följande på Dalhems:
Bussningssats, komplett
Stötdämpare fram, Edelbrock
Stötdämpare bak, Morroe Max Air
Prestandamätare

Augusti 2013
Stolarna byttes mot ett beggat bromsok på Camaroskroten.

Juli-Augusti 2013
Massa el fel...Byte av ljuskontakt. Beställt nytt kontaktstycke till tändlås samt ny blinkers amatur (ClassicIndustries). Passade även på att byta ut framstolarna (stylabilen) och ratten (Ridetech)

Juni 2013
Byte av höger bromsok. Åter igen Camaroskroten.. Borde köpa det Vänstra åxå.

Juni 2013
Inköp och montering av annan kylare och bagagerumsmatta. Camaroskroten hade en beggad alu kyl och ny matta.

May 2013
Modifiering av oljepump. Inköp och montering av bla. Oil Booster plate kit från TA-performance
Även ny termostat. Den gamla läckte igenom.


April 2013
Ny MSD fördelare, den gamla HEI:n var tvärslut.. 44gr oavsett varvtal! Dessutom inkopplad via "resistor wire" så den fick 9-10V.

April 2013
Inköp av bil

Inte mycket kvar i motorrummet nu.. Hua.
Inte mycket kvar i motorrummet nu.. Hua.
Alla stängerna mot lyftarna nedslitna typ 2mm.. Satan!
Alla stängerna mot lyftarna nedslitna typ 2mm.. Satan!
Främre kamlagret..Tvärslut!!
Främre kamlagret..Tvärslut!!
Komihågbild för shunt motstånd.
Komihågbild för shunt motstånd.
De bägge svepen provmonteras.
De bägge svepen provmonteras.
Och ny fläktmotor. Den gamla var vissen i lagrena.
Och ny fläktmotor. Den gamla var vissen i lagrena.
Nytt värmepaket på plats med nya packningar i blästrad och lackad värmebox.
Nytt värmepaket på plats med nya packningar i blästrad och lackad värmebox.
Nya grejer...
Nya grejer...
Hittade ett "dolt Vin nummer vid kupefläkten
Hittade ett "dolt Vin nummer vid kupefläkten
Efter lack och montring.. Som nytt!!
Efter lack och montring.. Som nytt!!
Pump ochy fästen efter glasblästring..
Pump ochy fästen efter glasblästring..
Pump och fästen innan blästring..
Pump och fästen innan blästring..
Hur tänkte tidigare ägare här.. Försökt att laga ett värmepaket med lim. Harre jösses, de finns ju nya att köpa!
Hur tänkte tidigare ägare här.. Försökt att laga ett värmepaket med lim. Harre jösses, de finns ju nya att köpa!
Son river ned värmepaket..
Son river ned värmepaket..
Sliten drevaxel till hastighetsmätarwire orsak till läcka vid vxl låda
Sliten drevaxel till hastighetsmätarwire orsak till läcka vid vxl låda
Standard problemet med gamla Buickar.. Slitna oljepumpshus.
Standard problemet med gamla Buickar.. Slitna oljepumpshus.
Har bokat ett Terminator kit. Fick bli ett blankt hus med den enklaste bränslepumpen.
Har bokat ett Terminator kit. Fick bli ett blankt hus med den enklaste bränslepumpen.
Fästskruven till vacumklockan hade lossat och låg  mellan  en av pickupkablarna  på detta sätt! Efter det att jag skruvade dit den på sitt rätta ställe var "bluddret" borta!!
Fästskruven till vacumklockan hade lossat och låg mellan en av pickupkablarna på detta sätt! Efter det att jag skruvade dit den på sitt rätta ställe var "bluddret" borta!!
Rotorspetsen ser så där ut..
Rotorspetsen ser så där ut..
Stiften på inidan fördelarlåcket ser inte bra ut..
Stiften på inidan fördelarlåcket ser inte bra ut..
Så här ser ett stift ut som gått i 20 mil  Något är fel!
Så här ser ett stift ut som gått i 20 mil Något är fel!
Flugskydd med högt flöde.
Flugskydd med högt flöde.
Rött,rött,rött..
Börjat måtta upp slangar...
Slangar med svarvade skarvhylsor=snyggt!
PWM Styrning till fläkten. (Steglös)
Fick slipas ned pga transportrepor..
Kåpan å fläkt på plats...
Ny fläkt ihop med ny kyl.
Ny kylare vs gammal.
Kromad 100A generator med rostfri vantskruv på plats...
Led tejp på trösklarna...
Upptänd å fin...
Ny förgasare..
Defekta delar i förgasaren..
Sommar klar..
Locked, loaded and ready...
Sommaren är räddad...
Lite mer ordning å reda...
Funktion i knappar via 5+1 ledad spiralkabel.
Bättre än buntband.
Kromade kabelstegar med nya kablar.
Tidsenliga däck.
Nytt e snyggt...
Startmotor uppe med "riktigt" kablage.
Stilstudie på de nya mätarna...
Krängningshämmare på plats..
Nya bromsok å belägg på plats...
Det mesta ihop..
Innan.... Torrt å glappigt.
Efter.... Stumt å snyggt.
Ventilkåpor lackade och härdade.
Cylinder, klocka, fördelare och linelocker på plats.
Tämligen rengjord framvagn
Bredbandslamdagivare monterad
Hijackers på plats.
7 st nya mätare hemma.
Rengjort subframe.

Information om bilen
 

1971 Pontiac Firebird Esprit.
Ombyggd för att efterlika en Trans-Am med formula 400 huv.  Lackerad 2009 med VW L90H Alpinvit. Motorn är utbytt mot en trimmad Buick 455 och innehåller följande:
Block -71 med TA modifierad oljepump.
Startmotor Powermaster xs ministarter
Kamaxel Compcam 268H (Halv vass gatkam)
#1241860 toppar från en -72 med 71cc, men ytterligare portade enligt tidigare ägare...Ha sa även att det var GS toppar (stage1) men det får väl kontrolleras vid lämligt tillfälle.
100A generator.
Oljetryck inom toleranserna (min 10psi / 1000v)
Insug Edelbrock performance, dual plane.
Insprutning: Holley Terminator EFI TBI
Fördelare MSD Ready to run som slår ut 35gr @ 2400rpm.
Lustgas system finns på plats, dock ej inkopplat. Iom att Holley systemet finns så kan man skjuta in det torrt i ett eller två steg, även progresivt! Får se vad framtiden har att utvisa.
Avgassytem X-kopplat 2x3 tum.
Växellåda modifierad TH350 Växlar ruskigt hårt och snabbt.vi behov. Innehåll..ingen aning.
Kardan förstärkt i aluminium.
Bakaxel 10-bultad, diffbroms. utväxling: vet ej men varvar 2000 vid ca 92km/h 
Linelocker på framhjulen styrd med knapp på ratten. Luftstyrda bakstötdämpare.
Blått ledljus under bilen och delvis inne i bilen.
Jag tycker det ser snyggt ut i alla fall.

Detta ger uppskattningsvis ca +400hp och +750nm.

Bensinförbrukning landsväg från ca: 1.3
l/m vid 90kmh.

Interiör:
G-Tech mätare för prestandavisning. Ger grafer på HP och vridmoment samt klockar 0-100Km/h, 0-201m, 0-402m mm
Digitala/analoga mätare för bränslenivå, vxl temp, vacuum, batterispänning samt oljetryck
Pioneer stereo + slutsteg.
Separat 110ah batteri i skuffen.
Sportstolar + å ful sportratt. med knapp för linelock mm.
Övrigt orginal.